Desítky místností a nepočítaně mnoho dlouhých úzkých chodeb, kde vládne jen strach a zima. Přicházející obludy všech druhů, které čekají jen na vaše krvelačné příkazy. Zákeřné pasti a nebezpečná kouzla. Bitvy, v nichž vyhrává ten, kdo dokáže být víc krutější. Zničení nepřátelského srdce jeskyně a další neúprosné plány, které vyženou jednou provždy vašeho jeskynního soka. To vše a ještě mnohem více přináší sice již "zaprášený", ale pořád skvělý a hratelný Dungeon Keeper. V následujících chvílích bych vás měl od této hry odvrátit či naopak přimět vás, aby jste si DK zahráli nebo vám ho jen připomenout.
Po spuštění uvidíte intro. Vypadá opravdu pěkně a přesně vystihuje, o co v této hře půjde. Intro skončilo a ukazatel myši kliká na NEW GAME. Přivítá vás mapa, která prozatím hýří všemi krásnými světlými barvami. Ale nebojte se, po ukázce vaší zlosti v několika kolech začne tmavnout. Vyberete první jeskyni a hra může začít. V prvních kolech se se hrou spíše seznamujete a zvykáte si na ovládání, kterému já osobně nemohu nic vytknout a pokládám ho za špičkové. Lehkost prvních kol dokazuje i fakt, že průbojného nebojácného hráče zdrží první tři kola asi na hodinu. To jsem přece ale jen trochu odbočil.
O co vlastně v DK jde a jaké jsou vaše úkoly a snahy? Hráč, jenž představen jako mocná ruka rozdělující práci (kde se má kopat, kde zabírat území, kde válčit, v kolikačlenné armádě, kde zpevňovat zdi, kde těžit zlato atd.), má za úkol přilákat díky různým místnostem do svého brlohu příšery, o které se má starat, vycvičit je a s jejich pomocí se všemožně připravit a poté vstoupit do bitevní vřavy. Ve většině misí začínáte jen se srdcem dungeonu. Tato místnost je, jak již sám název napovídá, tím nejdůležitějším ve hře a podle toho musíte taky přizpůsobit architekturu jeskyně. Je sice hrdinské nechat srdce dungeonu hned vedle nepřítele a místnosti postavit o kus dále, ale dost neefektivní. Poté se prokopete k nejbližšímu portálu, který impíci "zčervenají" a tím i přidají do funkčních místnůstek. Tudy se vám přímo do klína hrnou všelijaké obludy a jiné krvelačné živly. Dále se staví pokladnice (blízko zlata či diamantů), noclehárna, kurník, učebna, knihovna a další nezbytné pokoje. Zpočátku samozřejmě nevlastníte všechny místnosti, ty se musí postupně vynalézat. Na takový hřbitůvek plodící upíry si budete muset počkat pěkných pár kol. Pro lepší prožitek obsahuje hra i kouzla a pasti, které nesmíte v žádném případě zanedbat, neboť taková kamenná past vás dokáže ušetřit nemalým potížím.
Hlavním krokem je nalákat příšery do vaší sluje, ale tím vaše úloha zdaleka nekončí. O zrůdičky se musíte všemožně starat, stavět nové místnosti, rozšiřovat stávající prostory, starat se o plynulý tok financí do prásátka (no spíše prasete) atd. Pokud tyto skutečnosti zanedbáte, těšte se. Buď to příšery budou vytrvale tolerovat a čekat na zlepšení situace nebo se naštvou (a to vám už pomohou snad jen bohové. Nebo peníze...). Naštvané (řekl bych až přímo nasrané) obludy si mohou také sebrat svých pár švestek a hledat si útočiště v jiných jeskyních nebo si zlost vybijí jinak. No posuďte. Naštvaný Horned Reaper rozsévá smrt okolo sebe a jeho kosa je brzy potřísněná krví těch, kteří se ještě před pár okamžiky nazývali spolubydlící. Rozlobený Orc se vrhne na vaší pokladnici a ničí ji (a to doslova). Rozčilená Dark Mistress se pustí do jiné dominy. Pro takovéto případy mějte připravenu alespoň jednu místnost s uzamčenými dveřmi, kam můžete rozhněvanou obludu šoupnout.
Nebezpečí pro vaše služebníky nehrozí jen z nepřátelské strany, ale určité druhy vašich bojovníků se mezi sebou nenávidí a dochází mezi nimi k častým konfliktům (čaroděj vs. upír, moucha vs. pavouk, kostlivec vs. žlučový démon) a pokud nejste dost rychlý, přicházíte zbytečně o členy armády.
Důležitým aspektem hry je cvičení příšer. Díky tomu se zvyšují jejich bojové schopnosti, odolnost, přibývají jim kouzla ... Maximální dosažitelná úroveň je deset. Poté se mohou obludy transformovat do jiných živočišných forem (démonský zplozenec se může na 10. levelu stát drakem na 1. úroveni). Bojovníci samozřejmě nepobývají v dungeonu pro vaše modré oči, ale za svoje služby a oddanost chtějí také něco na oplátku. Tím něčím je jednou za čas vyplacení zlaťáků. Čím dosahují větší úrovně, chtějí více.
Ačkoliv pro vás bojovníci vyhrávají bitvy, stejně jsou nejdůležitější Impové. Skřety máte již na začátku každého kola (další si můžete přičarovat) a právě jen oni umí vykonávat černou práci jako: kopat nové prostory, zabírat území a místnosti, těžit zlaťáky, zpevňovat zdi, přenášet těla a další jiné úlohy, které nezvládne žádná z jiných oblud.
V tento moment se vrátíme opět k místnostem a jejich důležitosti. Naši pozornost zaujme knihovna a dílna. V knihovně se vynalézají nová kouzla a místnosti a tuto skutečnost nelze zanedbat, a tak je zapotřebí narvat sem hned několik čarodějů. Bádat umí i jiní, ale ti jsou více potřebnější v boji. Bez dílny se žádná dobře zabezpečená jeskyně nemůže obejít. Tady totiž trollové a žlučáci zhotovují pasti a dveře. Účel dveří snad pochopí každý. No, ale přesto ... Zabraňují v průchodu nepřátelům a pokud se zamknou, nedostanou se přez ně ani vaši služebníci. Pasti se taky velmi oceňují. Například taková kamenná past (obrovský šutr valící se jeskynní chodbou, který sejme cokoliv živého, jenž mu stojí v cestě) mě již několikrát zachránila od pořádných trablů.
Díky jednomu z kouzel se můžete do příšery vtělit a hrát DK chvíli jako nějakou 3D akci. Takto ovládaná postava lépe bojuje. jsou zde i rozdíly ve vidění (pes vidí černobíle, upír zase červeně).

Hra obsahuje i bonusy. Jsou to takové otáčející se krychle, které vám pomáhají při putování. Přidají jeden level všem vašim postavám. Rozmnoží všechny služebníky (to jest zdvojnásobí jejich počet). Opevní zdi. Odhalí celou mapu. Přenesou vaši obludu. Přidají k vám cizí obludu. Oživí jednoho z mrtvých služebníků atd..
Jedné schopnosti bonusů se však podíváme lépe na zoubek. Tento bonus dokáže nalézt tajný svět. Ve hře jich je celkem 5 a můžete je objevit v 8., 9., 14., 15., 16. kole. Nějtěžší bonus se nachází kupodivu v osmé misi. V tomto speciálním kole musíte s drakem (5. úroveň), kterého ovládáte, vymlátit nepřátele, a že je jich požehnaně. Postupně budete objevovat vězení, z nhož osvobodíte příšeru, jejíž služby vám mohou pomoci. Na vaší cestě budete přkonávat mnoho pastí, ale bohužel nejvíce narazíte na kamenné pasti, které dokáží převálcovat každého. Při misi vám ubýhá čas, ale s tímto pravidlem se budete trápit v každém tajném kole. Aby toho nebylo málo, na konci dungeonu proti vám stojí nepřátelé v početní převaze a navíc jejich úroveň patří do té vyšší kategorie. To vše vám zaručuje velké problémy s dokončením tohoto bonusu. Poté jsou zde mise, kde zabíjíte svoje Impy, kteří se provinili proti zdejším zákonům. Můžete je prachsprostě ufackovat, nahnat je do smrtelných pastí, uzavřít je do jedné komnaty s Horned Reaperem, kterého předtím trošku rozhněvat několika přesně mířenými pohlavky... V posledním bonusu máte za úkol zachránit ze zajetí válečníka, jenž se honosí jménem Ug (mimochodem nachází se úplně na severu a trochu napravo). Na pomoc vám v této misi přispěchal kostlivec (4. level) a skřet.

Dungeon Keeper obsahuje kromě letních misí i jeskyně v zimě, které se projeví zejména v designu úrovní. Pro lepší přehled hra obsahuje mapu, jenž je detailně a geniálně zpracována, což znamená, že každá změna se na ní ihned nějak projeví.
Obtížnost hry bych ocenil jako nižší, ikdyž v posledních třech kolech již dosti přituhuje a chce to dosti zkušenosti a vytrvalosti. Přesto se ale mohou objevit hráči, pro které se stane některé kolo peklem. I pro ty autoři do hry zahrnuli podporu od počítače (pomoc v útoku, v obraně, ve stavění nebo v pohybu).

Jestliže pokoříte i poslední 20. kolo (nepočítám bonusové mise), budete svědky outra, které je též zajímavě a vtipně vytvořeno.

Nakonec se snad hodí smeknout před Bullfrogem, před týmem jenž má Dungeona Keepera na svědomí.

V této době je již na pultech druhý díl, ale o tom až někdy příště.


9/10
Lukáš "ufackovanej Imp" Tyller





A nakonec, nevíte-li si se hrou rady, podívejte se na návod!




zpět
zpět na obsah